Rola gier planszowych w rozwijaniu umiejętności matematycznych u dzieci z dyskalkulią
Wprowadzenie:
Dyskalkulia jest specyficznym zaburzeniem uczenia się matematyki, które dotyka około 5-7% populacji dzieci w wieku szkolnym. Dzieci z dyskalkulią mają trudności w rozumieniu i podejmowaniu działań matematycznych, co często prowadzi do frustracji i obniżenia pewności siebie. Jednym z narzędzi, które można wykorzystać w procesie terapii u dzieci z dyskalkulią, są gry planszowe. W artykule przedstawimy dlaczego gry planszowe są skutecznym narzędziem w rozwijaniu umiejętności matematycznych u dzieci z dyskalkulią.
-
Korelacja między grami planszowymi a umiejętnościami matematycznymi dzieci z dyskalkulią
Badania naukowe wykazują, że gry planszowe mogą wpływać na rozwój umiejętności matematycznych u dzieci z dyskalkulią. Poprzez stosowanie strategii, obliczeń i logicznych myślenia gry planszowe mogą pomóc w usprawnianiu umiejętności matematycznych, takich jak dodawanie, odejmowanie i mnożenie. -
Wzmacnianie umiejętności poznawczych
Gry planszowe angażują dzieci w różne czynności poznawcze, takie jak liczenie, planowanie, koncentracja, pamięć i rozwiązywanie problemów. Poprzez regularne graanie w gry planszowe, dzieci z dyskalkulią mogą ulepszyć swoje umiejętności poznawcze, które są niezbędne do nauki matematyki. -
Praktyczne zastosowanie umiejętności matematycznych
Gry planszowe stanowią praktyczne zastosowanie umiejętności matematycznych, które dzieci uczą się w szkole. Podczas gry, dzieci muszą podejmować decyzje oparte na obliczeniach, przeliczenie punktów i liczyć ruchy. To umożliwia dzieciom z dyskalkulią zobaczyć, jak matematyka jest używana w codziennych sytuacjach. -
Wywoływanie pozytywnych emocji i motywacja
Gry planszowe są zabawne i ekscytujące, co przyciąga dzieci i zachęca ich do udziału. Dla dzieci z dyskalkulią, które często mają negatywne doświadczenia związane z matematyką, gra planszowa może być pozytywnym doświadczeniem, które wywołuje pozytywne emocje i motywację do nauki. -
Interakcja społeczna i współpraca
Gry planszowe są również doskonałym narzędziem do rozwijania umiejętności społecznych i współpracy. Często wymagają współpracy między graczami, komunikacji i negocjacji. Dla dzieci z dyskalkulią, które często mają trudności w interakcji społecznej, gra planszowa może być okazją do nauki tych umiejętności w pozytywnym i kontrolowanym środowisku.
Podsumowanie:
Gry planszowe są skutecznym narzędziem w rozwijaniu umiejętności matematycznych u dzieci z dyskalkulią. Przez korelację z umiejętnościami matematycznymi, wzmacnianie umiejętności poznawczych, praktyczne zastosowanie matematyki, wywoływanie pozytywnych emocji i motywacji oraz rozwijanie umiejętności społecznych i współpracy, gry planszowe mogą pomóc dzieciom z dyskalkulią w pokonywaniu trudności i osiąganiu sukcesów w matematyce.